Vores forælder-til-forælder kontaktforløb
Hos nogle forældre, som har mistet deres barn, kan der være oplevelser eller omstændigheder, der fylder særligt meget, og som betyder, at de har et ønske om at tale med andre, som har stået i en lignende situation.
I et forælder-til-forælder kontaktforløb har du mulighed for at tale med en af vores uddannede frivillige medarbejdere. Vores frivillige medarbejdere har selv mistet et barn, og vi vil forsøge at matche dig med en frivillig, der kan spejle de oplevelser eller omstændigheder, som fylder særligt meget hos dig.
Formålet med kontaktforløbet
Formålet med et forælder-til-forælder kontaktforløb er at give dig mulighed for at dele erfaringer og tanker i et trygt rum med en frivillig medarbejder, som har mistet et barn under lignende omstændigheder, så du kan finde forståelse for og indsigt i den situation, som du er i.
Alles historie er unik, og derfor kan du ikke forvente, at der er lighedstegn mellem alle aspekter af din og den frivillige medarbejders fortælling, men mange forældre oplever alligevel, at det er rart at tale med en person, som forstår deres følelser, fordi de så hverken skal forsvare eller forklare dem – heller ikke de skamfulde.
Da der er tale om samtaler mellem to mennesker, så er det en forudsætning, at du er åben for at dele din historie og dine tanker med den frivillige medarbejder.
Det kan du forvente
Det skal være trygt at deltage i et forælder-til-forælder kontaktforløb. Derfor er din samtaleperson en uddannet frivillig medarbejder, som selv har mistet et barn. Det er den samme frivillige medarbejder, som du taler med hver gang.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at der ikke er tale om terapeutiske samtaler af professionel karakter, og at den frivillige medarbejder tilbyder en mellemmenneskelig relation og ikke et venskab.
Det praktiske
Forælder-til-forælder kontaktforløb foregår over telefonen og er i udgangspunktet op til fem samtaler, men det kan også være en enkelt samtale. Er der tale om mere end én samtale, så foregår de med ca. to ugers mellemrum.
Det er altid den frivillige medarbejder, som ringer dig op, og naturligvis på et tidspunkt som I aftaler imellem jer fra gang til gang.
En samtale varer op til 45 min, og du bør befinde dig et sted, som er rart for dig at være, og hvor du i rolige omgivelser kan have en uforstyrret samtale, eksempelvis derhjemme.
Tilmeld dig et kontaktforløbDet siger forældrene om kontaktforløbet
Selvom vores oplevelser ikke var 100% ens, så var det rigtig rart at tale med en anden mor, som havde stået i den samme situation og med de samme valg. Det var som om, at der var en forståelse på et dybere plan, som jeg ikke havde oplevet med andre.
Jeg havde tre samtaler med den frivillige, og det gav mig rigtig meget at tale med en anden, som havde oplevet nogle af de samme ting som mig. Genkendelsen betød meget.
Det gjorde en forskel for mig at finde ud af, at der fandtes en anden person derude, som havde haft lignende oplevelser. Og at han havde fundet en måde at leve med dem på.
Hvad sker der, når du har tilmeldt dig et forælder-til-forælder kontaktforløb?
Når vi har modtaget din tilmelding, så bliver du ringet op af en psykolog eller psykoterapeut, som afklarer dine forventninger til forælder-til-forælder kontaktforløbet, herunder de omstændigheder eller oplevelser, som du gerne vil matches på hos den frivillige medarbejder.
Tilmeld dig et kontaktforløbMedlemskab
Du kan benytte dig af et forælder-til-forælder kontaktforløb, hvis du er medlem af Dansk Center for Familier & Sorg.
Hvis du ikke allerede er medlem, så kan du tilmelde dig her på vores hjemmeside.
Bliv medlem