Om Dansk Center for Familier & Sorg
Dansk Center for Familier & Sorg tilbyder specialiseret hjælp og støtte til familier ramt af sorg, og gratis specialiseret terapi inden for 48 timer til alle forældre, som har mistet, eller ved, at de snart skal miste, deres barn – uanset barnets alder og dødsårsag.
Vi tilbyder derudover terapeutiske samtaler til pårørende, som også er dybt påvirket af dødsfaldet, og til forældre som på et senere tidspunkt har brug for at tale med en psykolog/psykoterapeut, eksempelvis i forbindelse med en efterfølgende graviditet.
Endeligt tilbyder vi ekspertrådgivning til arbejdspladser, fagpersoner og naturligvis øvrige pårørende.
Her på siden kan du læse mere om Dansk Center for Familier & Sorg, vores medarbejdere, vores bestyrelse og vores historie. Det er også her, hvor du finder vores værdigrundlag og etiske retningslinjer, vores vedtægter, vores privatlivspolitik og seneste regnskab for indsamling. Du kan desuden finde eventuelle stillingsopslag samt information omkring vores økonomi og klageadgang.
Kontakt os
Telefon: 3961 2451
Mail: kontakt@familierogsorg.dk
Vores telefontid er hverdage fra kl. 9 til 11 på nær tirsdag, hvor vi besvarer telefonen fra kl. 13 til 15.
Dansk Center for Familier & Sorgs medarbejdere
Vores direktør
Birgitte Sofia Horsten
Direktør
Vores terapeutiske team
I vores team har de ansatte enten en faglig baggrund som psykoterapeut eller klinisk psykolog
Birgit Gyberg Rasmussen
Bitten Schiedel
Camilla Drake
Helle Thorup Schmidt
Jacob Talleruphuus
Jens Groth Haarsted
Mette Kjær Nielsen
Vores kommunikative og administrative team
Ann-Sofie Thorius
Chef for strategi & kommunikation
Sarah Johanna Mortensen
Fundraising & Marketing
Suzanne Kukolj Kraljevic
Administration & Økonomi
Forskning
Martin Lytje
Senior forsker
Vores frivillige medarbejdere
Vores 42 frivillige medarbejdere har alle selv mistet et barn, og de udfører et vigtigt og meningsfyldt arbejde, hvor de er med til at støtte og give håb til forældre, der har mistet deres barn.
Du kan læse mere om de frivillige medarbejderes arbejde, og om hvordan du selv bliver frivillig medarbejder her.
Ledige stillinger
Vi har lige nu ingen ledige stillinger.
Hvem er vi?
Dansk Center for Familier & Sorg er en humanitær medlemsorganisation med ca. 500 medlemmer, ca. 42 frivillige medarbejdere og 12 ansatte. Der afholdes årligt en generalforsamling, der bl.a. vælger bestyrelsen.
Bestyrelse
Bestyrelsen er frivillig, den vælges hvert år på generalforsamlingen, og den er ansvarlig for at træffe større beslutninger i organisationen. Bestyrelsesmedlemmerne er:
- Christina Reimann Lundberg, formand
- Jesper Gade Nissen, næstformand
- Lene Bendtsen
- Lisbeth Gade Nissen
- Ulrik Brundin, økonomiansvarlig
- Benny Schacksen, suppleant
- Julie Haas, suppleant
Det mener Dansk Center for Familier & Sorg
- Sorg er sorg, og et barn er et barn.
- Et dødsfald rammer hele familien.
- Sorg er et livsvilkår. Ikke et problem som skal løses.
- Ingen må stå alene, når sorgen rammer.
- Alle forældre, som mister deres barn, bør have adgang til specialiseret hjælp, støtte og rådgivning.
Generalforsamling
Generalforsamlingen, som afholdes hvert år i marts, er Dansk Center for Familier & Sorgs øverste myndighed. Alle medlemmer kan deltage og har stemmeret. Som regel afholdes der i forbindelse med generalforsamlingen et årsmøde. Tilmelding sker til sekretariatet.
Forslag stilles til sekretariatet senest 6 uger før generalforsamlingen.
Vores historie
Dansk Center for Familier & Sorg har været på en lang og vigtig rejse, siden vi blev oprettet som en underforening til foreningen ”Forældre & Fødsel” tilbage i 1983 af en mor, der ikke følte, at hun havde fået den nødvendige hjælp, da hun mistede sit barn.
Et stigende behov for råd og vejledning til både forældre og pårørende i årene efter betød, at vi blev en selvstændig forening i 1992 med navnet Landsforeningen Spædbarnsdød. Som navnet antyder, var Landsforeningen Spædbarnsdød et tilbud til forældre, som havde mistet et spædbarn under graviditeten, ved fødslen eller i barnets første leveår.
I 2020 udvidede vi vores forældregruppe til at favne alle forældre, som mistede et barn. Med udvidelsen skiftede vi navn til Forældre & Sorg. I årene efter oplevede vi et stigende behov for at se på hele familien, når den rammes af et dødsfald.
Derfor ændrede vi i 2024 navn, og hedder nu Dansk Center for Familier & Sorg. Med navneskiftet fulgte et erklæret mål om, at løfte og målrette sorgindsatsen generelt.
I dag er vi en professionel organisation, der tilbyder specialiseret hjælp og støtte til familier ramt af sorg, og specialiseret terapi til alle forældre, der mister – eller ved, at de snart skal miste, deres barn uanset barnets alder og dødsårsag.
Det gør vi, fordi et dødsfald rammer hele familien, og fordi ingen må stå alene, når sorgen rammer
Økonomi
Dansk Center for Familier & Sorg er en privat organisation, der hvert år modtager midler fra offentlige puljer. I perioden 2021-2023 modtager vi bl.a. finansiering fra Social- & Indenrigsministeriets reservepulje. Derudover finansieres vores arbejde via medlemskaber, donationer og indsamlinger.
Dansk Center for Familier & Sorg er §8A godkendt af de danske myndigheder til indsamlinger samt at der samles penge ind til os. Beløbene anvendes til at sikre rådgivning og støtte til forældre, som mister deres barn.
Vi er medlem af ISOBRO og vores indsamlingsaktiviteter lever op til ISOBROS etiske retningslinjer. Indsamlingsnævnet er blevet oplyst om vores indsamlingsaktiviteter.
Klageadgang
Vores førsteprioritet er altid de mennesker, som vi er i kontakt med, så hvis du ikke har haft en god oplevelse med et af vores tilbud, eller hvis du finder oplysningerne på vores hjemmeside eller i vores trykte materialer ufyldestgørende, så opfordrer vi dig til at fortælle os om det, så vi kan forbedre os. Det kan også gavne andre mennesker i sorg fremadrettet. Vi vil også meget gerne høre fra dig, hvis vi har henvist dig til en anden organisation, som har vist sig ikke at tilbyde det, som du blev stillet i udsigt.
Du kan sende din klage til kontakt@familierogsorg.dk. Vi opfordrer dig til at medtage informationer om, hvornår du havde samtaler hos os eller deltog i et af vores andre tilbud, hvad din klage drejer sig om, hvad du kunne have ønsket dig i stedet og hvad du forventer af os nu. Vi behandler alle henvendelser fortroligt.
Du er også altid velkommen til at give positiv feedback og komme med inputs til vores arbejde.