Da Trine og Henrik Birkkjær mistede deres 19-årige søn, Matthias, i april 2022, måtte de selv opsøge hjælp.
Hvorfor?
Fordi der ikke eksisterer nationale retningslinjer, der giver forældre, som mister større børn, krav på at blive henvist til specialiseret støtte. Derfor er det op til den enkelte forælder selv – midt i den dybeste sorg – at finde hjælp, og dermed bliver det også op til den enkelte at gennemskue kvalitetsforskellen i de tilbud. Og det til trods for, at der faktisk eksisterer et specialiseret tilbud. Et tilbud, som det ovenikøbet er gratis for forældrene at gøre brug af.
Forældre, som mister børn, stilles ikke lige
I over 20 år er forældre, der har mistet et spædbarn, automatisk blevet tilbudt henvisning til Dansk Center for Familier & Sorg, og siden 2021 har forældre, der mister et barn op til 21 år, også kunnet gøre brug af tilbuddet om gratis, terapeutiske samtaler. Det er samtaler, som udføres af uddannede psykoterapeuter med speciale i sorg, og det er samtaler, som kan igangsættes allerede 1-2 dage efter dødsfaldet.
Hvert år taler vi i Dansk Center for Familier & Sorg med næsten 700 sørgende forældre, og vi er støttet økonomisk gennem finansiering fra Social- og Ældreministeriet. Alligevel er der endnu ikke gennemført politiske tiltag, som sikrer, at de forældre, der mister større børn, bliver informeret om hverken Dansk Center for Familier & Sorgs tilbud eller andre relevante aktørers.
”At miste et barn er så voldsomt og ubeskriveligt, at vi som samfund må gøre alt for at støtte forældrene. Derfor undrer det os, at vi ikke har sikret ligestilling, så forældre, der mister større børn, også automatisk tilbydes at blive henvist til specialiseret hjælp hos f.eks. Dansk Center for Familier & Sorg, som det er tilfældet, når forældre mister et spædbarn”, udtaler direktør i Dansk Center for Familier & Sorg, Birgitte Sofia Horsten. “Den sorg, som forældrene oplever, er alvorlig og den skal tages alvorligt. Vi kan ikke være bekendt, at nogle forældre stilles i den situation, at de selv skal ud og finde støtte, og det kan ikke være rigtigt, at de samtidig selv skal sortere i og vurdere kvaliteten af de tilbud, som eksisterer. For der er forskel, og vi skylder forældrene at sikre, at de får den fagligt set bedste hjælp, så vi forebygger at deres situation forværres yderligere.”
Matthias’ forældre
I foråret 2022 mistede forældreparret Trine og Henrik Birkkjær deres 19-årige søn, Matthias. Matthias var et lysende sportstalent, som en torsdag aften i april gik i seng efter en helt almindelig skoledag og aften med håndboldtræning. Fredag morgen vågnede han ikke fra sin søvn.
”Matthias døde d. 22. april. Det var en fredag. Dagen før kom han hjem fra håndboldtræning og han var glad. Vi snakkede og hyggede. Jeg havde lavet en snack til ham, som jeg gjorde så tit. Og så gik han i seng. Vi har altid sluttet dagen af med Elsker dig. Ses i morgen, og det gjorde vi også den aften”, fortæller Trine Birkkjær, ”Om morgenen kunne jeg høre hans vækkeur ringe. Da det ringede tredje gang, uden han reagerede, så vidste jeg, at der var noget galt. Jeg løb op på hans værelse, og jeg kunne med det samme se, at han var død, selvom han lignede en, der sov. Han så helt perfekt ud, og det tangerede nærmest til, at han smilede. Men jeg kunne se, at det var for sent. Jeg kunne se, at der ikke var noget at gøre. Men jeg løb ned efter min telefon, ringede 112 og begyndte hjertemassage.”
”Det var tilfældigheder, som gjorde, at jeg fandt frem til Forældre & Sorg”
Efter Matthias’ død blev det tydeligt for forældreparret, at de havde brug for professionel støtte. Både i form af ligesindede og i form af specialiseret terapeutisk hjælp. Desværre blev det også tydeligt, at det var op til dem selv, hvis de skulle finde andre forældre at spejle sig i, og hvis de skulle have hjælp af fagprofessionelle.
”Ret hurtigt tænkte jeg, puha, jeg skal finde nogle, som har oplevet det samme. Nogle, som kender til denne enorme sorg, men også gerne nogle, som også kun har et barn, så jeg meldte mig ind i forskellige Facebook-grupper, og det var her, jeg helt tilfældigt faldt over Dansk Center for Familier & Sorg, som nogen havde anbefalet en i en tråd”, fortæller Trine Birkkjær.
De terapeutiske samtaler gør en markant forskel
Først i juni, mere end en måned efter Matthias’ død, blev Trine og Henrik Birkkjær klar over, at de kunne få gratis terapeutisk hjælp hos Dansk Center for Familier & Sorg, og netop dét tilbud har gjort en stor forskel for forældreparret.
”Vi taler begge to med hver vores psykoterapeut hos Dansk Center for Familier & Sorg, og de samtaler giver os rigtig meget. Vi har også psykologhjælp gennem vores forsikring, som gode venner fik sat i værk, men der er selvfølgelig stor forskel på disse samtaler. Psykoterapeuterne hos Dansk Center for Familier & Sorg har tydeligvis prøvet det mange gange før, og de er vant til at tale med dybt ulykkelige mennesker. Det er ikke givet, at en udpeget psykolog gennem forsikringen er det”, fortæller Henrik Birkkjær, mens Trine Birkkjær supplerer.
”I løbet af hver samtale har psykoterapeuten givet mig 2-3 ting, som jeg har taget med mig. Hun er god til at vende tingene om og sætte nye perspektiver på, og hun skubber mig lidt fremad hver gang. Det hjælper mig til at finde en vej i mørket og til at finde en måde at bære Matthias med mig videre. Det er godt nok guld, det I kan. Det skal bare udbredes.”
”Det er svært at finde ud af, hvordan man finder ordentlig, kvalificeret hjælp”
Til trods for at begge i dag føler, at de får den rette støtte, og at de terapeutiske samtaler gør en markant forskel, så sidder forældreparret tilbage med en følelse af urimelighed. Hvorfor var der ingen i sundhedsvæsnet, som oplyste dem om Dansk Center for Familier & Sorg?
For hjælpen kan sættes i system. Når et menneske dør i Danmark, så skal en læge altid udfylde en dødsattest, og dermed vil alle afdøde komme i berøring med sundhedsvæsenet, selv hvis personen ikke befinder sig på et hospital eller ikke bliver bragt dertil i forbindelse med dødsfaldet.
”Da Matthias døde, så havde vi brug for at finde et lys i mørket. Men hvordan skulle vi finde det? Hvis der ikke var en, der havde nævnt Dansk Center for Familier & Sorg i den tråd i gruppen på Facebook, så havde jeg ikke set det. Det var tilfældigt”, fortæller Trine Birkkjær.
“Der mangler en automatik”
Forældreparret er begge enige om, at det havde været en stor hjælp, hvis de var blevet henvist til den rette støtte. For i sin søgen gik det op for Trine Birkkjær, at det også var op til hende selv at vurdere kvaliteten af de tilbud, der eksisterer derude.
”Der var ingen, som kom til os med konkrete tilbud om hjælp. Jeg formåede at opsøge et eller andet, men det er jo ikke alle, der gør det. Der mangler en automatik, når sådan noget sker. Det er den værste situation i ens liv, og da jeg forsøgte at google mig frem til hjælp, så vidste jeg ikke, hvad jeg fandt og hvad kvaliteten var”, uddyber Trine Birkkjær.
Hverken Trine eller Henrik Birkkjær er i tvivl om, at der er behov for, at tilbud om sorgstøtte bliver sat i system. Når forældre mister deres barn, så har de brug for hjælp – uanset barnets alder. Havde der eksisteret nationale retningslinjer på området, så ville de være blevet tilbudt en henvisning, og den relevante, terapeutiske støtte ville have været iværksat allerede få dage efter dødsfaldet og ikke mange uger senere.
”Der skal ske et eller andet per automatik. Og tilbuddet skal komme tre eller fem gange. Så selv hvis forældrene takker nej i første og anden omgang, så skal de blive ved med at have tilbuddet, for det er ekstremt hårdt selv at skulle finde hjælp midt i sorgen. Når man bliver en del af det her rædselsfulde fællesskab af forældre, der har mistet et barn – den klub, som ingen vil være medlem af – så finder man jo ud af, at der er rigtig mange, som kommer til at opleve det, og det kan simpelthen ikke være rigtigt, at hjælpen til dem ikke er automatiseret”, afslutter Henrik Birkkjær.
Den specialiserede indsats skal sættes i system
Det er historier som Trine og Henrik Birkkjærs, der understreger, hvorfor det er så vigtigt, at der oprettes nationale retningslinjer, der sikrer, at alle forældre, som mister et barn, bliver tilbudt professionel og specialiseret hjælp allerede inden for få dage. Deres fortælling viser tydeligt, at hjælpen er tilfældig, og det kan vi som samfund ikke acceptere. Det må aldrig være op til forældrene selv at identificere tilbud, det må aldrig være op til forældrene selv at vurdere kvaliteten af de tilbud, som eksisterer, og det må aldrig være op til forældrene selv at tage kontakt.
”Hjælpen bør sættes i system, så den tilbydes automatisk. Og det skal være den rigtige hjælp. Forældrene skal tilbydes specialiseret og professionel støtte, og den skal kunne effektueres hurtigt. Og den skal være gratis. Ingen må stå alene pga. manglende overskud eller udfordrende økonomi”, udtaler direktør Birgitte Sofia Horsten. ”Kun ved at gribe forældrene med det samme gennem god og rigtig hjælp kan vi forebygge, at sorgen bliver behandlingskrævende. Og tilbud til sørgende skal være forebyggende, så vi som samfund kan mindske risikoen for, at forældre, som mister et barn, ender med komplicerede sorgreaktioner. Sorgreaktioner, der kan være invaliderende, og som op mod 60 % er i risiko for at udvikle.”
Vi har allerede en model, der virker
Der eksisterer allerede en model, som i de sidste 20 år har sikret, at forældre, som mister et barn i graviditeten, under fødslen eller i tiden umiddelbart efter får tilbudt hurtig og specialiseret hjælp helt gratis. Modellen er en del af Sundhedsstyrelsens retningslinjer ved spædbarnsdød, og der er i udgangspunktet intet til hinder for, at den indføres for forældre, der mister større børn.
”I Dansk Center for Familier & Sorg arbejder vi for at forbedre forholdene for de forældre, som oplever den største sorg. Uanset barnets alder og uanset dødsårsag. Vi har i mange år haft et rigtig godt samarbejde med landets hospitaler om at støtte forældre, som mister et spædbarn, og det skyldes en simpel model, som virker. Så der skal ikke opfindes nogle dybe tallerkner og faktisk skal der ikke engang udtænkes nye strukturer. Det vil ikke kræve store omvæltninger at udbrede samme model og det vil ikke koste noget at indføre. For de gode tilbud til sørgende forældre eksisterer allerede, så nu handler det om at få sikret, at forældrene automatisk bliver tilbudt netop den hjælp. Dét vil ligestille alle forældre i sorg, og det har vi som samfund en pligt til”, afslutter direktør Birgitte Sofia Horsten.
Læs Dansk Center for Familier & Sorgs anbefalinger til præcise tværsektorielle retningslinjer her.